fredag 19 januari 2018

En titt i Rolands garage

Johan skulle trimma en smallblock Ford till sitt bus-projekt (mer om den senare) och hittade en 289. Vid närmare granskning visade det sig att den motorn var en ovanlig tidig 289 med 5-bultad sprängkåpa, så han och Roland beslutade sig för att originlarenovera motorn för att sälja den till någon originalrenoverare istället. 
Denna motor är alltså baserad på 260-motorns gjutning och är korrekt i tidiga Mustang/Falcon Sprint mfl. Blocket är borrat .060 och veven är slipad .010 på ramlagerlägena. Nu är det inte långt kvar till provstartning, sen blir denna till salu så att Johan kan skaffa sig en mindre ovanlig smallblock att trimma. Är du intresserad? –Ring Roland på 073-591 19 60




Skön musik på radion och en gjutjärnsåtta i stativet. Roland är där han trivs bäst.

Fords smallblock-motorer går så fort att tändstiften böjer sig i fartvinden. I alla fall på ena sidan.


Här kan man se hur det saknas ett skruvhål på höger sida. Det var på det viset som vi upptäckte att det var något speciellt med denna motor.

Kamdrevet skapade huvudbry eftersom det var 2mm för tjockt. En av Rolands kompisar fräste helt sonika av det överflödiga materialet. Roland rycker bara på axlarna och muttrar något om "reprodelar"

Kompisen Peter har denna Cheva 350 stående i Rolands garage. En -72'a med nyare toppar. "Runt 300 hk". Denna motor är också till salu.


"010-gjutning" Betyder enligt vissa att blocket är gjutet med högre innehåll av Nickel. Skitsnack säger andra. Vi vet i alla fall att just detta block har 4-bultade ramlageröverfall.

Nytt och snyggt.

En 440 TNT står på tur för renovering.

En annan nyrenoverad Cheva 350 står på en pall. "En 250 hästars". Även denna är till salu.

Johans Cadillac Eldorado som ska få automatlådan renoverad.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar