Mark har haft sin -67 Galaxie i många år vid det här laget, och som han själv säger; "Det händer inte så mycket i garaget nu för tiden". Nää, med två små barn, två hus och företag blir det nog inte så mycket tid över. Vi är många som känner igen liknande situationer.
Bilen var ganska rostig när Mark köpte den, och nedre delen av båda bakskärmarna är utbytta under den horisontella pressningen. Mark tillverkade själv reparationsplåtarna. Nytillverkade skärmkanter kunde han inte få fatt i vid den tiden, så med kromlisten som mall letade han reda på något som hade rätt grundform. Skärmkanterna som egentligen hör till en Jaguar fick modifieras, men nog ser det riktigt och korrekt ut!
Sedan har bilen utrustats med luftfjädring för att få till det där riktigt låga stuket. Det var en hel del "pyssel" för att få fjädringen att passa och funka, men nu kan bilen både lägga sig och vila och piggt studsa upp när det är dags att åka över fartgupp, eller på gropiga svenska småvägar.
En rolig anekdot handlar om bokstäverna/emblemen till bakskärmarna. Några bokstäver saknades på bilen, och Mark hittade en påse med lösa bokstäver på en bilmarknad. Han mindes dock inte vilka bokstäver som saknades, men de såg rätt ut från minnet, och säljaren trodde att de hörde till en -67 Galaxie, men, sa han; "en pinne är av på en av bokstäverna". Mark köpte påsen på vinst och förlust, och döm om hans förvåning när påsen visade sig innehålla exakt de bokstäver som han saknade till bakskärmarna plus den bokstav som saknades till bakluckan! Pinnen som var av på en av bokstäverna satt fortfarande fast i den ljuddämpande mattan inuti bagagerummet…
Vad är oddsen för att hitta en påse med just de bokstäver som har suttit på sin egen bil! Här kan vi snacka om originaldelar!
-67 Galaxie cabb. En stor bil med riktigt snygga linjer. |
Magnum-fälgar passar bra |
Lågt stuk med Luftfjädring. Mark har använt ett digitalt "Crafter kit" från AirLift i USA. |
De saknade bokstäverna har inte kommit på plats ännu. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar