Varför inte sparka igång den här bloggen med ett inlägg om alla Custombilars heliga Graal.
2011 var jag på GNRS, Grand National Roadster Show i Los Angeles, och hade där turen att få se "The Hirohata Mercury" live, och även att få fota den utan att det sprang en massa folk i vägen. Ägaren Jim McNiel och hans fru var trevliga prickar och Jim berättade gärna om bilen som han köpte redan 1959.
Bilen var uppställd för att två tidningar skulle få fota den och jag fick även berika mitt privata arkiv med egna bilder. Det är få förunnat att få stryka omkring runt sin dröm-custom med en kamera på det viset och det låg nästan något religiöst över upplevelsen för min del. När Jim sedan skulle flytta bilen för en av fotograferna så tvekade han i dörren och ropade till mig och Rik Hoving (som fotar och skriver för "Kustoms Illustrated" och "Custom Car Cronicle"), –You guys wanna ride?
Jag och Rik tittade på varandra i en bråkdels sekund innan vi rivstartade och sprang fram till bilen så att det rökte om skosulorna.
Åka? I "The Hirohata Mercury"? –Ja tack!
Bilen började sitt liv som en 1951 års Mercury som customiserades av George och Sam Barris redan 1953. Beställaren hette Bob Hirohata, och det är därifrån bilen har fått sitt smeknamn även om den gavs namnet "The Hawaiian" från början.
Choppad fyra tum fram och sju tum bak. Bakljus från -52 Lincoln.
I sin första version hade bilen en sidventils v8, men den byttes senare ut mot en Cadillacmotor. Lägg märke till de läckra rören som håller ordning på tändkablarna!
Eufori.
(Foto: Rik Hoving)
Heter han inte Jim McNiel?
SvaraRaderaDu har så rätt. Tack för att du påpekade mitt skrivfel. Det är korrigerat nu.
Radera