lördag 10 mars 2018

Garagebesök hos Jens Sjöblom

I vårt förra blogginlägg skrev vi om "Bamse" och hans Gasser.
Denna gång rapporterar vi från Jens Sjöbloms garage. Jens är kompis med Bamse och Jens har köpt sin Buick av Bamse, så såväl bilar som grabbar är sammanlänkade.

Även om Super-modellen av Buick storleksmässigt var en mellanmodell som var större än Special-modellen men mindre än Roadmastern, så ser den gigantisk ut i Jens garage. 5394mm Buick Super kräver sin plats.

Just denna bil kommer från Los Angeles, men historien förtäljer att den stod parkerad bredvid ett hus som brann ner. Därav den, på ena sidan, ännu mer färglösa patinan. Detta exemplar var alltså uteslutet för originalrenoverarna.

Det första som Bamse gjorde när han köpte bilen var att sätta i motor och låda från en van. En 305'a med TH700. Vanen fick även donera kardan- och bakaxel. Vanen hade stått i 7 år när Bamse tog över den som donator. "Vi lyfte över motor och låda och så åkte vi" säger han och skrattar."Vi bytte nog inte ens olja"… –Jo, just det, jag monterade även luftfjädring bak.

–Har du åkt långt med bilen? Frågar vi. 
"Spanien" blir svaret. Sen räknar Bamse upp tretton länder till som hanns med under samma tur.
–Hade ni några problem på resan?
–Nää… En tändkabel i Frankrike, men den tejpade vi. Jojustdet: På hemvägen. Vid Silverhöjden tappade vi bromsarna (Lång nerförsbacke där bromsar verkligen är en så'n där bra-å-ha-grej), men jag släppte bara ner baken med luftfjädringen så fick den skramla och gnistra tills den stannade säger Bamse och skrattar.
Det gäller att ha sinnesnärvaro för att göra en sådan grej i den situationen!

Sen kommer det en del andra historier; som att den tyska tullen trodde att de var ryska smugglare och sökte igenom hela bilen.
Eller när de blev bortvinkade från parkeringen utanför Mercedesmuseet bara för att upptäcka att personalen ville att de skulle parkera på parkeingen för specialbilar, där en vaktmästare placerade en oljematta under bilen så att den gamla kärran inte skulle fläcka ner marken.
När de kom tillbaka efter att ha besökt muséet stod där en man som var helt lyrisk över bilens patina. Det visade sig att han var en chefsingenjör som sett bilen inifrån sitt kontor och bara var tvungen att gå ut och ta en närmare titt. Bamse skakar på huvudet och skrattar, "det stod för sjutton en ny Mercedes SLR bredvid Buicken, men den var det ingen som tittade på".

Många dagar hann man åka 100 mil på fina europeiska vägar, och vid 120-140 km/t drog Buicken bara 1,2-1,4 liter/mil. Inte illa med 1800kg 40-tals aerodynamik.

En kväll för ungefär ett år sedan började Bamse att fundera lite högt för sig själv om han kanske skulle sälja Buicken. Jens nappade direkt och femton minuter senare var affären klar.
Jens har använt Buicken som bruksbil under sommaren. "Jag har bara kört" säger han. Vi tittar klentroget på bilen som nu står utan motor och med en "subframe" från en -69 Camaro monterad. Jojo, i somras kanske. Nu har det mekats dess mer. Framvagnen får dessutom skivbromsar med en Hydrobooster från en Cheva Astro. Bakaxeln har redan en lamelldiff och den åkvänliga utväxlingen 3.08:1
Vi hoppas att det blir många fler mil för Jens med Buicken i sommar.



Stor bil som gör vilket normalt garage som helst litet.

Runda, sköna former. Den ser nästan mjuk ut.

Främre hjälpram från en 49 år gammal Camaro är ju ändå en stor modernisering…


"Om man kryper ner där och ropar så kan man höra sitt eko" 
En tre-noll-femma funkar i och för sig bra, men jag funderar på något större, säger Jens. –Behåll och kör säger vi.




Öglor fastsvetsade på b-stolpen. –Varför? undrar vi. –Jag fick ju lov att kunna låsa bilen när vi åkte till Spanien, säger Bamse.

…Annars kan man ju bara dra ur dörrhandtagen säger Jens och skrattar.

Snygg instrumentbräda i 40-tals Buick.

Jens har lagt ratten på hyllan medan han byter framvagn. Bokstavligen.

Eldsvådor gör konstiga saker med laminerat glas.


Pinstriping på rostig instrumentbräda. Det gäller att prioritera.

Rätt placerad kan en liten "bullet" ändra hela karaktären på bakdelen.

Tysk betalvägsdekal. Eller nå't liknande.

Nästa projekt? Det är bara resten som saknas…

…resten?

Titta! sa Roland. "En Oldsmotor". Man är väl något av en nörd om man känner igen tomma motorblock…


"Den är inte riktigt så låg som jag vill ha den". "Då får du väl gräva en grop".


Patina som får Mercedes Chefsingenjörer att bli lyriska.

Så här såg bilen ut på Hot Rod Reunion 2012.








2 kommentarer:

  1. Detta var första gången jag träffa på Bamse och hans numera fd kärra. Hade precis kört ett race före honom och när han kom efter mållinjen och stannade så visade det sig att det brann i vänster bakskärm!!
    Man såg hur det bubblade i "lacken" och som tur så hade jag en släckare med mig.
    Cool kärra och Coola killar de där Masarna..
    Mvh Peo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul historia! Tack för att du delade med dig!

      Radera