fredag 2 mars 2018

Garagebesök hos Stefan Olander

Garagehäng. Visst är det härligt! Att bara vara i någons garage och kolla på alla balla prylar och höra alla roliga historier.

Vi har hälsat på i Stefan "Bamse" Olanders, och Jens Sjöbloms garage (Jens kommer i ett separat blogginlägg). De är kompisar och deras bilar har en gemensam historia. Häng med på en garage-safari.

Bamses pappa Göran kör en gul -34 Cheva rod, så det där med bilar och motorer har han säkert i generna. 

I Bamses garage står det en -51 Cheva Delivery Gasser. Hur blev det så undrar vi? En Delivery är väl inte det första valet för att bygga gasser?
–Nja, säger Bamse, och drar sig tankfullt i skägget; "Jag letade efter ett nytt projekt efter att jag hade sålt min Caprice, en bil som jag hade då jag bodde i Nyköping". "I Lindesberg fanns det en -74 Impala som jag åkte och kollade på, men jag och säljaren hade väldigt olika uppfattning om skicket på bilen, så det blev ingen affär". "På vägen hem kikade jag på Blocket och hittade denna Cheva till salu, så jag åkte dit och kollade på den. Så istället för att bygga en Impala Lowrider blev det en Delivery Gasser". 
–Vilken handbromsvändning!

När Bamse köpte bilen var den en påbörjad renovering med original sexa och treväxlad rattväxel. Den mesta rosten var lagad och bilen var körbar, men oregistrerad. Deliveryn blev importerad till Sverige redan 1976 och till att börja med bodde den i Västerås. Under 80-talet såldes den för 50 spänn. Snacka om tappad sug!

Bamse skaffade snabbt ett framvagnskit från Speedway Motors och monterade på bilen, så att den skulle få det där rätta "näsblod-stuket". Framaxeln fick ett par skivbromsar. Bak sitter det trummor på en Chrysler 8 3/4 tums axel med 4.56:1 i utväxling. Axeln är upphängd i en K-link. Växellådan är, hör och häpna, en 4-växlad Saginaw med vertikal gate. Saginaw-lådorna har inte rykte om sig att vara speciellt hållbara, men just denna låda hänger med trots att Bamse säger att han inte kör sådär himla försiktigt.

Motorn är ett eget kapitel. Bamse har haft bilen i tre och ett halv år och detta är den tredje motorn som han har i bilen. Tillika den första motorn som har hållit en hel sommar. Motorn är en vanlig 260 hästars Goodwrench Chevrolet 350 som är helt standard inuti förutom en Lunati kompressorkam. Ovanpå motorn har en Dyers 8:71 kompressor monterats. Effekten hoppade raskt upp till 510 hp/650 nm! –Jodå, det är uppmätt.

Han är inte rädd att använda grejorna och Bamse har varit runt en del med sin bil. Bland annat blev det en tur till en bilutställning i Finland tillsammans med ett gäng kompisar. "Jag låg längst bak i kön och hade inget roligt att titta på, så jag gjorde en lite ball omkörning. Mitt i kön låg det en polisbil, och med tanke på vad man har hört om den finska polisen så tänkte jag att nu är det kört, men de kollade bara, log och gjorde tummen upp". 
På vägen hem var det en BMW som provocerade mig så jag blev tvungen att köra ifrån den. Då rasade den motorn, och vi tog oss precis ombord på färjan till Sverige innan den gav upp helt. –Det kostar att ligga på topp.

–En annan incident inträffade då jag blev stoppad på Falucruisingen.
–Du har ingen motorhuv, sa polisen.
–Nej.
–Det är inte lagligt.
–Nej det är det inte.
–Bakdäcken sticker ut. Det är inte heller lagligt.
–Nej det är det inte.
–Är det något på den här bilen som är lagligt?
–Troligtvis inte.
–Vad ska vi göra nu då tycker du?
–Tja… Sa Bamse, du får väl göra ditt jobb antar jag.

Så där fortsatte det ett tag tills en okänd man dök upp. Han hade helt uppenbart intagit ansenliga mängder av flytande mod och självförtroende, och frågade om "snuten var besvärlig". –Nej sa Bamse lugnt, vi diskuterar bara min bil, men mannen började bråka med polisen varpå Bamse vänligt med bestämt förklarade att det inte var något problem och om inte den överförfriskade mannen ville vara vänlig att gå. –Men det gjorde han inte. Istället sparkade han omkull polisens motorcykel. –Det tog nog polisen en halvtimme att brotta ner killen och få dit kollegor med en transport. Efter det hade lagens långa arm tröttnat helt på Bamse och hans bil. –Åk härifrån. Jag vill inte se dig mer! hojtade polisen. Jaha, sa Bamse. –Raka vägen hem eller vart vill du att jag ska åka? –Det skiter jag i, bara åk så att jag slipper se dig!

Vi vill däremot gärna se Bamse och hans bil på vägar och träffar i sommar.


Utanför garaget står denna Kaiser som customiserades tidigt i Sverige, bland annat med bakskärmar från en -53 Mercury. 

Ett stort projekt med mycket plåtjobb.

Lagom temperatur för att hålla igång och jobba i garaget
Jens Sjöblom och Stefan "Bamse" Olander. Två kompisar som gärna hänger i garaget.


Stöddig kärra som siktar mot stjärnorna

"Holy hood Batman"!
Kompressor ÄR fränt!

Det blir mer drag i bilen till nästa säsong

8:71. Övriga kommentarer är överflödiga

Spartansk inredning, men tillräckligt ombonat för att åka utomlands. Tydligen.

En liten ledtråd till Stefans körstil



Är den startklar? frågade vi. –Vänta lite! Bägge grabbarna sken upp och verktygslådor, elkablar och -kopplingar togs fram i ett huj. Inom femton minuter dånade ljudet av en kompressormatad gjutjärnsåtta med raka rör mellan de kaklade väggarna så att våra trumhinnor fladdrade som tyllgardiner i styv kuling. Varför kan inte hjärnan tänka ett extra steg innan munnen börjar pladdra? 

Fast det var ju lite mysigt också…

Här finns det en filmsnutt från uppstarten:


https://youtu.be/JJ5WBB54gXE

Så här såg bilen ut 2015 när vi såg den på Street Rod Nats i Arvika. Lackad i två nyanser av brunt som Bamse benämner som "hård i magen och lös i magen". Han gillar grönt bättre.

Uppnosig bil



1 kommentar:

  1. Jag var precis till Brogrillens pizzeria i Vansbro och där stog Bamses gasser parkerad. Jag dreglade lite över den och gick därefter in och beställde mat. Medans maten tillagades så gick jag ut och dreglade ännu mer och till saken hör att det hade parkerat en mycket fin duett bredvid honom plus en nyare Indian motorcykel som inte heller var så tokig. Jag pratade med Bamse en del innan han startade och drog iväg. Vilket ljud! Han åker ut på E16, stannar, lägger i ettan på muncielådan, varvar den kompressormatade chevamotorn, upp med kopplingen och så iväg 1an 2an 3an så jäkla häftigt.
    Jag fick ståpäls som Gunde säger.
    Tack för showen Bamse.
    Hälsningar Per Lindgren Olsson Vansbro

    SvaraRadera